Parels! Francesca Caccini, Marianna von Martines, Sofia Goebaidoelina
Parels! Francesca Caccini, Marianna von Martines, Sofia Goebaidoelina
Het eerste van een nieuwe reeks van drie colleges over klassieke muziek: ‘Parels! Componistes door de eeuwen heen’. Musicoloog Joop van Velzen zoemt in op leven en werk van drie componerende vrouwen.
Francesca Caccini (1587–na 1641) was een Italiaanse componiste, zangeres en dichteres. Ze speelde onder meer luit/theorbe en was muzieklerares. Als dochter van de componist Giulio Caccini wordt ze tot de vroege barok gerekend. Zij was de meest invloedrijke vrouwelijke componist sinds Hildegard van Bingen en bleef dat tot in de negentiende eeuw. Vooral als zangeres maakte ze indruk, zowel in als buiten Italië. Ze werd geroemd om haar vocale én instrumentale capaciteiten. Caccini toonde daarnaast ook een stevig compositorisch talent. Ze schreef veel muziek voor het hof van de Medici en verwierf vooral succes met haar vijf opera’s en vele canzona’s.
Marianna (Anna Catharina) von Martines (1744 –1812) was een Oostenrijkse componiste, muziekpedagoge, klaveciniste, zangeres en vertaalster. Zij was een van de belangrijkste vrouwelijke componisten in de Mozart-periode in Wenen. De hoge kwaliteit van haar muzikale werkzaamheden blijkt uit getuigenissen van toen. Verder werden zowel de door haar georganiseerde "academiën" alsook haar werken als muziekpedagoge hoog ingeschat. Haar eerste leraren waren Nicola Porpora en Johann Adolph Hasse en pianoles kreeg zij vanaf 10-jarige leeftijd van Joseph Haydn. Als componiste schreef zij veel solo klavecimbelmuziek, sonates en concerten en religieuze muziek, zoals missen en oratoria.
Sofia Asgatovna Goebaidoelina (1931) is een Russische componiste die piano en compositie studeerde aan het conservatorium van Kazan, daarna compositie aan het conservatorium van Moskou. Al vroeg weigerde zij zich te conformeren aan het door de autoriteiten opgelegde socialistisch-realisme. Bij haar eindexamen werd ze door haar professoren om haar gevaarlijke stijl berispt, maar Dmitri Sjostakovitsj moedigde haar aan om op deze ‘verkeerde weg’ verder te gaan. Uiteindelijk creëert zij een omvangrijk en zeer gevarieerd oeuvre, dat bestaat uit orkestwerken, composities voor koor, vocale muziek (oratoria, cantates en gewijde muziek) en kamermuziek, en werken voor orgel en piano solo, composites voor bajan, slagwerk en andere instrumenten.
Praktische info
Datum: 20 september 2022
Tijd: 19.30 – 22.00 uur (inloop vanaf 19.00 uur)
Plaats: Boekhandel Jansen & de Feijter, Emmastraat 6, Velp
Kosten: € 25,- per avond, € 65,- voor de hele reeks van drie
Aanmelden en betalen
• Heeft u niet ingetekend voor de hele serie van drie colleges, maar wilt u er 20 september wel bij zijn? Klik links bovenaan deze pagina op Tickets. Kosten: € 25,-. Van harte welkom!
• Wilt u de hele reeks bijwonen? Ga dan naar de algemene pagina over de cursus en klik linksboven op Tickets. Betalen voor de hele reeks kan tot 20 september 18.00 uur.
Voor meer info over Joop van Velzen klik hier.